تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - بیماریهای پوستی در ورزش های مختلف

بیماری‌های پوستی در ورزش های مختلف
خیلی‌ها برای ورزش به باشگاه می‌روند، تنیس بازی می‌كنند، یا كشتی می‌گیرند، یا هر ورزش دیگری را امتحان می‌كنند. ولی ورزش‌ها هم می‌توانند برای شما مشكلات پوستی ایجاد كنند.

درباره ارتباط ورزش‌ها و مشكلات پوستی چه می‌دانید؟
مالش‌ و اصطكاك پشت بدن با دستگاه‌های ورزشی یا سایر تمرینات ورزشی كه ایجاد لرزش می‌كنند ممكن است آكنه را تشدید كند. در پوست‌های چرب و افراد مستعد آكنه، لرزش ناشی ازاین دستگاه ها و عرق، باعث ایجاد تاول‌های سطحی و جوش می‌گردد. برای پیشگیری از این ناراحتی، لباس نرم پوشیده و در سطح صافی تمرین كنید و بلافاصله دوش بگیرید. فرآورده‌های بدون نسخه ی آكنه به‌ویژه آنهایی كه حاوی بنزوییل پراكساید یا اسید سالیسیلیك هستند، مفیدند. اگر ناراحتی، شدید باشد ممكن است متخصص پوست آنتی‌بیوتیك خوراكی تجویز كند. هرگونه افزایش رنگدانه كه به دنبال التهاب و سایش پیش آید، به آرامی طی هفته‌ها و ماه‌ها از بین می‌رود. قرار گرفتن كم در معرض آفتاب می‌تواند به از بین رفتن جوش‌ها كمك كند.

تنیس‌بازها و جوش‌های ناحیه ی باسن
بعضی‌ها وقتی در روزهای گرم و مرطوب تنیس بازی می‌كنند، در ناحیه باسن جوش‌هایی شبیه آكنه درمی‌آورند. باسن، در اثر تعریق و مالش زیاد و وجود میكروارگانیسم‌ها، به شكل فراوانی دچار جوش‌هایی شبیه آكنه می‌گردد. به نظر می‌رسد این ناراحتی در خانم‌ها شایع‌تر باشد.

دویدن، بازی تنیس، پوشیدن البسه ورزشی، كمربند، لباس‌خانه، البسه خشن و لباس‌های شنای خیس از عوامل خطرساز هستند. هوای گرم و مرطوب، كوتاهی در دوش گرفتن بلافاصله پس از ورزش و پوشیدن لباس‌های ضدآب ابتلا را تسریع می‌كند. پیشگیری، شامل پوشیدن لباس زیر نخی صاف، تمیز كردن و خشك كردن ناحیه و پرهیز از فعالیت‌هایی است كه پوست را تحریك می‌كند. با شلوارك تنیس و بدن عرق‌آلوده یا لباس حمام، در جاهای خیس ننشینید.

ممكن است تغییر رنگ قهوه‌ای به دنبال عكس‌العمل‌های التهابی پیش آید كه شاید ماه‌ها طول بكشد اثرش از بین برود و در ناحیه خال‌هایی باقی بگذارد.

برای موارد شدید و كنترل سریع، امكان دارد آنتی‌بیوتیك لازم باشد. عود ناراحتی به وفور دیده می‌شود و لذا مراقبت و پیشگیری روزانه مهم است.

وزنه‌برداران و ترك پوست
وزنه‌برداری اغلب باعث بروز نشانه‌های ترك و پارگی پوست می‌گردد. این علایم اغلب دور آرنج وزنه‌برداران پیش می‌آید، اما در پشت و كشاله ران ، به خصوص در كسانی كه با پاهایشان وزنه برمی‌دارند نیز دیده می‌شود. ترك‌‌های پوستی همچنین در كسانی كه كارهای سنگین دستی انجام می‌دهند و نیز در افراد چاق و خانم های باردار دیده می‌شوند. تغییرات هورمونی ناشی از افزایش ترشح كورتیزول و یا تجویز داروهای كورتون‌دار نیز می‌تواند ترك‌های پوستی ایجاد كند. شروع آن ممكن است به تدریج یا ناگهانی باشد. ترك‌های پوستی اصولا قرمز یا ارغوانی ‌رنگ هستند، اما به ندرت به سفیدی می‌گرایند.

 متاسفانه راهی برای از بین بردن ترك‌های پوستی وجود ندارد. چرب كردن پوست با لوسیون‌ها، كرم‌ها، كره كاكائو یا ویتامین E در درمان و پیشگیری آنها ارزشی ندارد. اگر كسی خواهان بهبود ترك‌های پوستی است، باید از وزنه‌برداری و فعالیت‌های سنگین مشابه خودداری نماید.

كشتی‌گیرها و عفونت‌های پوستی
تماس‌های نزدیك و پوست به پوست كشتی‌گیران، خطر انتقال انواع عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. در حقیقت اپیدمی‌های كوچك زرد زخم، كورك، تبخال عفونی و زگیل مسری در كشتی‌گیران زیاد دیده شده است. عفونت‌های قارچی به خصوص در پوست سر، بین جوانان كشتی‌گیر انتقال می‌یابد. در كشتی‌گیران مستعد، ابتلا به عفونت‌های قارچی ثانوی به تعریق و اصطكاك‌های زمان تمرین یا كشتی واقعی مربوط است. ناراحتی میكروبی پوست (استافیلوكوك و استرپتوكوك) به صورت ثانوی در محل‌های ساییدگی و خراش هایی كه موقع كشتی پدید می‌آیند، دیده می‌شود.

مراقبت صحیح از پوست موقع تمرین و نیز بعد از ایجاد جراحت باعث پیشگیری و درمان سریع ناراحتی می‌گردد.

تحریك ناشی از بند كلاه
جوش‌ها، ممكن است در مناطقی كه پوست در تماس با بند كلاه كاسكت باشد، رخ دهد. امكان دارد اطراف صورت و پیشانی نیز مبتلا شوند. گرما و رطوبت زیاد در تابستان، ناراحتی را بدتر خواهد كرد.

اگر بند كلاه شما كهنه و زبر شده است، سعی كنید آن را عوض كنید. پوست خود را تمیز نگه دارید.

سواركاران و عفونت‌های قارچی
خارش سواركاری به تنهایی یا همراه عمل سایش، رطوبت و قارچ به وجود می‌آید. افرادی كه وزن‌شان سنگین است و كسانی كه در فعالیت‌های بدنی شركت دارند، مستعدتر هستند. اگر عفونت قارچی دیده شود، این همان قارچی است كه در ناراحتی عفونت قارچی پا یافت می‌شود. باكتری نیز ممكن است در ایجاد ناراحتی سهیم باشد.

برای پیشگیری از خارش سواركاری، لباس گشاد بپوشید. برای كم كردن اصطكاك، پودر به كار ببرید و ناحیه را خشك نگاه دارید.

 


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها