تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - زمینه های اقدام پژوهی
جمعه 24 آذر 1391  07:10 ق.ظ

هدف اساسی  اقدام پژوهی (برنامة ‌معلم پژوهنده) ،بررسی، شناسایی، تبیین و حل مسأله و مشكل محیط كار و فعالیت‌ است (كلاس درس، مدرسه، ادارات و سازمان‌های آموزش و پرورش) و از نتایج اقدام‌پژوهی برای حل مسائل خاص در موقعیت‌های معین استفاده می‌شود. در اقدام پژوهی، معلم پژوهنده، پژوهش خود را شخصاً به مرحلة اجرا درمی‌آورد و از نتایج آن در بهبود شرایط كاری خود بهره می‌برد. معلمان و فرهنگیان علاقه‌مند می‌توانند با بهره‌گیری از این روش به پژوهش بپردازند. برخی از مهمترین زمینه‌های اقدام پژوهی در برنامه سیزدهم به شرح زیر می باشند:

مسائل مربوط به فرایند یاددهی – یادگیری (روشهای تدرسی ،‌ سنجش واندازه گیری، فناوری اطلاعات ، خلاقیت ، گروه بندی و ...

مسائل مربوط به فرایند شناسایی ،اصلاح و بهبود مشکلات عاطفی و رفتاری دانش آموزان

 موضوعات مربوط به با نشاط سازی مدارس و کلاس های درس ، تحقق مدرسه زندگی

 موضوعات مربوط به مدیریت مدارس (بررسی مسائل و راه حل ها ) مواردی از قبیل: ارتقاء مشارکت اولیا دانش آموزان در اداره امور مدرسه ، بهبود فرایندهای مدیریت مدرسه، ارزشیابی عملکرد دبیران، روشهای بهبود نظارت بر فعالیت های آنان ، ارتقاء جو مدرسه .

موضوعات مربوط به بهبود فرآیندهای مدیریتی در ادارات آموزش و پرورش استان‌ها  شهرستانها و مناطق (مواردی نظیر : بهبود  فرآیند بهره وری ، بهبود فرآیند تصمیم گیری ، بهبود فرایند برنامه ریزی ،‌نظارت بر عملکردها ، مدیریت مشارکتی ، ارزشیابی عملکرد ، فرهنگ و جو سازمانی ،‌تکریم ارباب رجوع،  مدیریت زمان ، کارآفرینی ، راههای افزایش انگیزه همکاران .


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها