تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - معلم پژوهنده
شنبه 25 آذر 1391  07:10 ق.ظ

  مقدمه
معلم پژوهنده به هر معلم یا دست‌اندركار آموزش و پرورش گفته می‌شود كه به نحوی با مسائل آموزش و پرورش سروكار دارد و علاقه‌مند است برای بهسازی و اصلاح وضعیت نامطلوب به اقدام‌های علمی (اقدام پژوهی) دست بزند تا نتیجه آن منجر به تغییر و اصلاح وضعیت گردد.   

اهداف
- ارج نهادن به تجربه‌های پژوهش و نوآوری‌‌های معلمان در كلاس و مدرسه و ایجاد انگیزه برای رشد و بالندگی
- تقویت خودباوری در معلمان و كمك به رشد و شكوفائی استعدادهای بالقوه آنان در حل مسایل آموزش و پرورش و فراهم ساختن زمینه‌های بهسازی و اثربخشی در فرایند آموزش و پرورش
- توسعه فرهنگ پژوهش در میان معلمان و مشاركت آنان در انجام پژوهش
- فراهم ساختن زمینه‌ ارتقای دانش‌ پژوهان معلمان
- مستندسازی تجربه‌های مفید معلمان برای استفاده كلیه دست‌اندركاران آموزش و پرورش
- كوتاه نمودن فاصله نظر و عمل و كمك در جهت كاربست یافت‌های پژوهش
- مبنا و فلسفه معلم پژوهنده (كوتاه نمودن فاصله نظر و عمل ـ مشاركت معلمان در پژوهش).

طرفداران بحث معلم پژوهنده بر این باورند كه پژوهش‌های مرسوم و دانشگاهی در اغلب موارد چندان سودمند نبوده و نتایج آنها در عمل مشكلات یاددهی و یادگیری را به نحو مطلوب حل ننموده است و زبان پژوهش‌های مرسوم به گونه‌ای نیست كه معلمان با مطالعه گزارش‌های تحقیق در صورت دسترسی داشتن بتوانند در بهسازی روش‌های آموزش از آنها استفاده كنند.

به منظور دسترسی به اهداف مذكور برنامه معلم پژوهنده از سال 75 با برنامه‌ریزی، سیاستگذاری نظارت و هماهنگی پژوهشكده تعلیم وتربیت و با مشاركت فعال شورای تحقیقات استانها در سراسر كشور به اجرا درآمده است. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد كه این برنامه از لحاظ كمی و كیفی سیر صعودی داشته است هرچند كه به هدف‌های مورد نظر كاملا دست نیافته است. . بطوری‌كه می‌توان گفت در مقایسه با پژوهش‌های مرسوم و دانشگاهی از اقبال و پذیرش خوبی از سوی معلمان و مدیران و كارشناسان آموزش و پرورش برخوردار بوده است. 
زمینه‌ها و محورهای موضوعی گزارش معلمان در مورد مسائلی كه در كلاس درس با مدرسه با آن مواجه بوده‌اند می‌باشد كه عبارتند از چگونگی تدریس یك مفهوم علمی با موضوع درسی، تولید روش حل مسایل رفتاری دانش‌آموزان در موارد خاص، شیوه‌های اداره كلاس مرتبط با تعلیم وتربیت بوده است. در حدود 65 درصد از شركت‌كنندگان را فرهنگیان زن و 35 درصد بقیه را فرهنگیان مرد تشكیل می‌دهند. فراوانی شركت‌‌كنندگان در مقطع ابتدایی از دوره‌های راهنمایی و متوسطه بیشتر بوده است.
ارزشیابی از گزارش‌های اقدام‌پژوهی به جزء سال اول كه به صورت متمركز در پژوهشكده تعلیم و تربیت انجام گرفت در دوره‌های بعد به صورت نیمه متمركز اجرا گردیده است بدین صورت كه ابتدا گزارش‌ها توسط كمیسیون تخصصی و دیگر صاحبنظران در شورای تحقیقات استانها بررسی و گزارش‌هایی كه طبق فرم‌ ارزشیابی اقدام پژوهی برتر شناخته شوند به پژوهشكده ارسال می‌گردد طبق شیوه‌نامه هفتمین برنامه معلمان پژوهنده مقرر گردید كه در حدود 3 درصد از طرح‌های برتر استان به پژوهشكده ارسال گردد. گزارش ارسال شده از استانهای كشور دوبار و با در صورت لزوم سه بار طبق فرم‌ارزشیابی اقدام‌پژوهی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند. بدین‌منظور كه گزارش‌های برجسته استانی و كشوری نیز مشخص گردند. اسامی برگزیدگان طبق زمانبندی تا هفته پژوهش اعلام می‌گردد تا بتوانند در برنامه‌های پیش‌بینی شده شركت فعال داشته باشند، همچنین افراد فوق در هفته پژوهش از سوی مدیران كل و شورای تحقیقات استانها مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

لازم به ذكر است كه در طول یازده سال برگزاری برنامه معلم پژوهنده تلاش مسئولان و دست‌اندركاران براین بوده است كه ضرورت و اهمیت فلسفه و روش اقدام‌پژوهی را به آگاهی معلمان و دیگر كاركنان آموزش و پرورش كشور برسانند و اقداماتی از قبیل انتشار انتشار فراخوان، تدوین و انتشار جزوه‌های علمی و نشر خبرنامه ویژه معلمان پژوهنده، هماهنگی و همكاری در برگزاری همایش‌های گوناگون در استان‌هایی سراسر كشور، تألیف كتاب ویژه اقدام پژوهی، برگزاری كلاس‌های آموزش ضمن خدمت برای معلمان علاقه‌مند و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی انجام گرفته است كه در استقبال گسترده فرهنگیان مؤثر بوده است


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها