تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - تفاوت بازی و ورزش
جمعه 8 دی 1391  08:35 ق.ظ

برنامه ریزی حرکتی را می توان بخشی از تجربه آموزشی و حتی تجربه زندگی درنظر گرفت.خلق تجارب مفید و سازنده از راه آموزش بدنی و حرکتی امکان پذیر است ، بنابراین شناخت شکل های متنوع حرکات بدنی در برنامه ریزی حرکتی بسیار مهم است.

بازی یک فعالیت منظم و سازماندار و جدی نیست ، بلکه فعالیتی ارادی ، آزاد ، طبیعی و بدون هدف است و نیاز غریزی است که بخشی از زندگی فردی و اجتماعی را تشکیل    می دهد و وا کنش های مختلف عاطفی ، هیجانی و اجتماعی دارد.

بازی ورزشی و سازماندار برخلاف بازی های دیگر صرفاً بدنی و جسمانی و فعالیت هدف مداری است که در آن پیامد و نتیجه مهم است ، قوانین و مقررات خاصی دارد و در آن ابزار یا وسایل خاصی برای رسیدن به هدف استفاده می شود.رسیدن به هدف ، رقابت و موفقیت ساده ترین ویژگی این نوع بازی هاست.

ورزش به عنوان بازی رقابتی و سازماندار ، رویدادی کاملاً جسمانی و مهارتی است که در سطح بسیار بالا و با اهداف کاملاً بیرونی اجرا می شود.قوانین و مقررات ورزشی ثابت و جهانی است.

در برنامه ریزی تربیت حرکتی با توجه به ویژگی های یادگیرنده از انواع حرکات و الگوهای حرکتی ، بازی ، بازی سازماندار ، رقابتی و ورزش استفاده می شود و هرکدام از  این مفاهیم ، فعالیت های حرکتی و ورزشی فراوانی را در بر می گیرد که برای سنین مختلف قابل استفاده است؛ مثلاً در برنامه ریزی کلاس اول و دوم ابتدایی ، باید تجارب ادراکی حرکتی را سازماندهی کرد در صورتی که در دوره دبیرستان ، تربیت ورزشی بخش زیادی از برنامه را تشکیل می دهد.در حقیقت با استفاده از یک برنامه ریزی حرکتی پیشرونده در سنین مختلف می توان به توسعه متوازن و متناسب حرکتی و ورزشی یا کسب سلامتی و تندرستی امیدوار بود.

یکی از شکل های مهم حرکت که کاربرد بسیار زیادی در دوره پیش دبستانی و دبستانی دارد حرکات موزون و ریتمیک است.این حرکات برای کودکان و بزرگسالان جالب و دیدنی است.در واقع بسیاری از مهارت های ساده و ابتدایی در ژیمناستیک ، حرکات شیرین کاری و ژست های حرکتی را می توان به عنوان مجموعه ای از حرکات تربیتی و سمبولیک در برنامه تربیت بدنی قرار داد.


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها