تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - انواع بازاریابی در ورزش
سه شنبه 11 تیر 1392  09:53 ق.ظ

در یک تقسیم بندی دیگر می توان بازاریابی ورزشی را در سه سطح بررسی کرد که عبارتند از :
•    بازاریابی توسط باشگاههای ورزشی
•    بازاریابی توسط برگزارکنندگان (کشورها)
•    بازاریابی شرکتهای تجاری از طریق ورزش

1) بازاریابی توسط باشگاههای ورزشی:
باشگاههای ورزشی از طرق مختلف می توانند درآمدزایی داشته باشند و هزینه های خود را پوشش دهند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
حق پخش تلویزیونی، جذب حامیان مالی، دادن حق کپی رایت، فروش بلیط، ایجاد فروشگاههای زنجیره ای، فروش بازیکن، راه اندازی آموزشگاهها و...

فروش لوازم ورزشی توسط باشگاه
این روش امروزه برای باشگاه های بزرگ به یکی از بهترین روشهای در آمد زایی تبدیل شده است.
 برای مثال فروش وسایل مصرفی و ورزشی که با علامت و طراحی آن باشگاه همراه است. مثلا” باشگاه بایرن مونیخ دارای فروشگاه های زنجیره ای در کشور آلمان است که لوازم مصرفی، ورزشی و … (پیراهن / لباسهای ورزشی، کیف، ساعت، جامدادی و …) ای که انحصارا” برای طرفداران بایرن تولید می شود را بفروش می رسانند.

حق پخش تلوزیونی
 یکی از مهمترین روشهای کسب درآمد توسط سازمانهای ورزشی، فروش حق پخش مسابقات خود بصورت مستیم یا غیر مستقیم به شبکه های مختلف تلویزیونی و ماهواره ای و اینترنتی است. تلویزیون یا شبکه ای که قصد پخش این دیدار های ورزشی را دارد می بایست به باشگاهها و سازمانهای وابسته مبلغی را پرداخت کند.
از نظر قوانین بین المللی صدور مجوز پخش مسابقات از شبکه های تلویزیونی فقط با صاحبان رویدادها نظیر فدراسیونها، سازمانهای لیگ و باشگاهها می باشد.
در ایران باید گفت که نه تنها پخش تلویزیونی مسابقات به عنوان یک حق برای صاحبان بازیها به شمار نمی رود بلکه پخش آنها در تلویزیون به عنوان لطفی از طرف سازمان صدا و سیما به صاحبان بازیها برشمرده می شود. البته اخیرا به علت فشارهای فدراسونهای بین المللی اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده است که در آن حق پخش تلویزیونی را حق مشروع صاحبان رویداد ها دانسته است.
آیا پخش مستقیم یک رویداد ورزشی از تلویزیون تاثیر منفی بر تعداد تماشاگران دارد؟

طبق تحقیقاتی که توسط فارست، سایمون و ژیمانسکی انجام شد کاهش در تعداد تماشاگران معنا دار است اما در کل از نظر اقتصادی به نفع رویداد بوده است.

موانع پیش روی درآمد زایی حاصل از حق پخش تلویزیونی رویدادهای ورزشی در ایران
 
وجود مشکلات عمده حقوقی در موضوع کپی رایت با حقوق اثر در کل کشور . 1 
  
دولتی بودن یا تامین درصد عمده ای از منابع مالی باشگاهها توسط دولت . 2 
   
. کمبود اتحادیه های صنفی بازیکنان، مربیان و باشگاهها
   
انحصاری بودن سازمان صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران .4 
فقدان قوانین جامع، مدون و لازم الاجرا برای به رسمیت شناختن درآمد حق پخش تلویزیونی  .5 
   
فقدان تقاضای خرید و رقابت شبکه های خارجی برای اخذ مجوز پخش تلویزیونی رویدادها. 6 

 
بازاریابی توسط برگزارکنندگان کشورها :(2
کشورها و فدراسیونهای مختلف آنها می توانند از روشهای متفاوتی درآمد زایی داشته باشند مانند:
برگزاری تورنمنت های ورزشی، گرفتن میزبانی برای برگزاری رقابتهای بین المللی، ساخت اماکن ورزشی و جذب گردشگر، برگزاری کنفرانس های خبری و...

توریسم ورزشی
توریست ورزشی به شخصی گفته می شود که توسط یک تور ورزشی یا به تنهایی از رشته ورزشی مورد دلخواه به عنوان تماشاچی از مسابقاتی نظیر بازی‌‌های آسیایی، جهانی و بازی‌های المپیک بازدید می‌کند.
گردشگری ورزشی فرصت‌هایی را برای رشد مشاغل جدید و استخدام افراد جویای کار ایجاد می‌کند. برگزاری رویدادهای ورزشی موجب بالا رفتن کیفیت زندگی می‌شود. امروزه برگزاری تورنمنت های ورزشی به یکی از منابع درآمدی کشورها تبدیل شده است. رویدادهای ورزشی مردم را به شهر شما می‌کشانند تا پول های خود را در هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های شهر شما خرج کنند.

کشورها از دو طریق می توانند گردشگر ورزشی جذب کنند:
گرفتن میزبانی رقابت های مختلف بین المللی مانند المپیک و مسابقات جام جهانی.(1
   
2). ساخت اماکن و تجهیزات ورزشی و تفریحی. مانند کشور امارات که با ساخت پیست اسکی مصنوعی سالانه هزاران گردشگر جذب می کند
 
 
بازاریابی شرکتهای تجاری از طریق ورزش .(3
شرکتهای تجاری و صنعتی و خدماتی میتوانند از طریق ورزش محصولات خود را معرفی کنند. این روش یکی از بهترین روشها برای تبلیغ محصولات است. شرکتها با حمایتهای مالی خود از ورزش و یا یک تیم یا فرد خاص، میتوانند محصول خود را به همگان معرفی کنند.

امروزه شرکتهای بزرگ دنیا مثل شرکتهای خودرو سازی و لوازم خانگی بهترین روش برای معرفی محصول خود را ورزش میدانند. این بدان دلیل است که ورزش مخاطبین بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد. برای مثال هنگام پخش یک مسابقه فوتبال در سطح بین المللی، ممکن است در آن واحد یک میلیارد نفر بییننده تلویزیونی وجود داشته باشد.


 


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها