تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - استرس شغلی
سه شنبه 12 شهریور 1392  02:29 ب.ظ

استرس شغلی چیست؟

استرس شغلی می تواند به عنوان پاسخهای فیزیکی و احساسی مضر تعریف شود و زمانی رخ می دهد که الزامات شغلی با توانایی ها، منابع یا نیازهای كارمندان مطابقت نداشته باشد. استرس شغلی می تواندبه ضعف سلامت وحتی آسیب دیدن افراد منجرشود. همچنین استرس شغلی به عنوان كنش متقابل بین شرایط كاروویژگیهای فردی شاغل، میزان بیش از حد خواست های محیط كار و در نتیجه فشارهای مرتبط با آن است كه فرد بتواند از عهده آن بر آید.

مفهوم استرس شغلی اغلب با چالش، اشتباه می شود، اما این مفاهیم یکی نیستند. چالش به ما، از نظر روانشناسی و فیزیکی، انرژی می دهد، و ما را تحریک می کند که مهارتهای جدید بیاموزیم و بر شغل خود مسلط شویم. هنگام چالش و تلاش شغلی، احساس آرامش و رضایت داریم. بنابراین، چالش یک جزء مهم برای کار سالم و بهره ور است. اهمیت چالش در زندگی کاری ما، احتمالا ً همان چیزی است که افراد می گویند که "کمی استرس برای شما خوبست".

 

دلایل استرس شغلی چیست؟

تقریبا ً همه معتقدند که استرس شغلی، نتیجه تعامل بین فرد شاغل و شرایط کاری اوست. گرچه نقطه نظرات متفاوتی بر اهمیت مشخصات فردی كاركنان در مقایسه با شرایط کاری به عنوان دلیل اولیه استرس شغلی وجود دارد. این نقطه نظرات متفاوت مهم هستند زیرا طرق مختلفی را برای پیشگیری از استرس در کار، پیشنهاد می کنند.

بر طبق یک مكتب فكری، تفاوت در مشخصات فردی مانند شخصیت و شیوه سازگاری فرد، مهم ترین عوامل در ایجاد استرس كاری در افراد است به عبارت دیگر، چیزی که برای یک نفر استرس زاست ممکن است برای دیگری مهم نباشد. این دیدگاه  استراتژی های پیشگیرانه ای را به دنبال داشته است كه تمركز بر كارمندان و راههایی برای كمك به آنها برای سازگاری با موقعیتهای مختلف شغلی است.

گرچه اهمیت تفاوتهای فردی نمی تواند نادیده گرفته شود، شواهد علمی پیشنهاد می کند که برخی شرایط و موقعیتهای کاری خاص برای اغلب افراد، استرس زا هستند.شواهد موجود از تحقیقات جدید،شرایط و موقعیت محل كاررا در استرس افراد بسیار موثر نشان داده و طراحی مجدد كار را یكی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه داشته است.

 

چرا مدیران باید نگران استرس شغلی كارمندانشان باشند؟

1)      كارمندان پر استرس ممكن است دچار افسردگی یا عصبانیت شوند.

2)      كارمندانی كه استرس و فشار زیادی را تحمل می كنند از مرخصی های استعلاجی بیشتری استفاده می كنند.

3)      كارمندان ناراضی معمولا پس از اینكه مبالغ زیادی روی آموزش آنها سرمایه گذاری می شود كار راترك، و این مبلغ مجددا باید بر روی یك كارمند جدید سرمایه گذاری شود.

4)      استرس شغلی بازدهی و بهره وری  كاركنان را كاهش می دهد.

5)      اشتباهات انجام گرفته توسط كارمندان پر استرس باعث كارهای با كیفیت پایین می شود.

6)      افرادی كه استرس بسیار زیادی را متحمل می شوند توجه كمتری به انجام كار خود دارند و احتمال این وجود دارد كه در اثر غفلت از تجهیزات كاری به خودشان یا دیگران آسیب برسانند.


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها