تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - برای پدر و مادر نمره ریاضی، دیکته و علوم مهم تر از نمره ورزش است اما دانشمندان چیز دیگری می گویند

با ورزش نمره هایم را 20 می کنم

همکاران گیه ر در دانشگاه کارولینای شمالی تصمیم گرفتند، تحقیقی را در مدارس ابتدایی انجام دهند. آن ها 40 دقیقه فعالیت فیزیکی روزانه را که شامل آموزش در سطوح مختلف بود را در برنامه کودکان گنجاندند. وقتی نتایج نمرات دانش آموزان اعلام شد بسیاری از آن ها نسبت به ترم قبل عملکرد بهتری داشتند اما حتی اگر ورزش از نظر درسی کمکی به دانش آموزان نکند همچنان مقوله مهمی به حساب می آید.گیه ر می گوید: «ورزش فواید زیادی از جمله کاهش چاقی، دیابت کودکان و بهبود عملکرد قلبی عروقی را به همراه دارد.» در حال حاضر کودکان تمام اوقات فراغت شان را با تکنولوژی های روز و بازی های ویدئویی پر می کنند و مسئله مهم آن است که مغز ما با تکنولوژی ذهنی طراحی نشده است بلکه با فعالیت بدنی طراحی شده و کودکان باید از این توانایی استفاده کنند چون در غیر این صورت آن را از دست می دهند.

روزی یک ساعت ورزش

برخی از تحقیقات نشان می دهد مهارت های تمرکز، حافظه، اعتماد به نفس، عزت نفس و مهارت های کلامی از جمله پیشرفت های ذکر شده در دانش آموزانی است که در مدرسه فعالیت بدنی داشته اند. محققان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها اعلام کردند کادر مدرسه، مدیران و معلمان می توانند مطمئن باشند که افزایش زمان فعالیت فیزیکی در مدارس نمی تواند تاثیر منفی بر عملکرد درسی کودکان داشته و حتی ممکن است تاثیر مثبتی هم به همراه داشته باشد.

پژوهشگران می گویند، به مطالعه های بیشتری نیاز است تا دریابیم چه میزان ورزش تاثیرهای مثبت بر یادگیری دارد اما توصیه می کنند کودکان و نوجوانان هر روز به مدت یک ساعت یا بیشتر فعالیت های فیزیکی داشته باشند. دکتر دیوید گیه ر، مدیر پزشکی ورزشی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی می گوید: «تمرکز بر نمرات دانش آموزان و عملکرد هر چه بهتر آن ها تاثیر دارد، پژوهشگران سعی دارند همه امکانات لازم برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کنند در حالی که اگر فعالیت های ذهنی با فعالیت های فیزیکی همراه باشد کودکان می توانند از فواید هر 2بهره مند شوند

ورزش صبحگاهی فراموش نشود

مسئولان مدارس با توجه به چند نکته به راحتی می توانند شرایط مناسبی را برای بازی و فعالیت کودکان و نوجوانان فراهم کنند. یکی از بهترین موقعیت ها برای ورزش و فعالیت بدنی دانش آموزان برنامه صبحگاهی است. این زمان اوج انرژی کودکان است و می تواند آن ها را برای حضور در مدرسه آماده کند. ورزش صبحگاهی در تقویت احساسات، صداقت، آرامش و کاهش فشارهای روانی دانش آموزان نقش بسزایی دارد. با سازماندهی مناسب ورزش صبحگاهی در مدارس، می توان دانش آموزان را با روحیه ای مناسب سرکلاس فرستاد و آن ها را حتی برای لحظات بعد از کلاس، از نظر روحی روانی تقویت کرد. انجام برنامه ریزی درست در زنگ تفریح هم از مقررات دست و پاگیر جلوگیری می کند و هم به آن ها اجازه می دهد فعالیت فیزیکی شان را متوقف نکنند، همچنان که تنوع در انتخاب نوع ورزش دانش آموزان را به ورزش ترغیب می کند.

یکی از بهترین موقعیت ها برای ورزش و فعالیت بدنی دانش موزان برنامه صبحگاهی است. این زمان اوج انرژی کودکان است و می تواند ن ها را برای حضور در مدرسه ماده کند. ورزش صبحگاهی در تقویت احساسات، صداقت، رامش و کاهش فشارهای روانی دانش موزان نقش بسزایی دارد

پدر و مادرها در نقش مشوق ورزشی

والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه ها به فعالیت بدنی ایفا می کنند. تحقیقات نشان می دهد شرکت کردن والدین در فعالیت های بدنی می تواند سبب افزایش حضور فرزندان در این فعالیت ها شود. والدین می توانند با دستورالعمل های زیر الگوهای مطلوبی برای فرزندان باشند


 شرکت منظم و مستمر در فعالیت های بدنی.


 اختیار دادن به فرزندان شان برای انتخاب ورزشی که به آن علاقه مند هستند.


 کمک به درک تفاوت های فرم بدن و میزان توانایی.


.کمک به فرزندان شان به منظور توسعه مهارت ها و راهبردها در تطبیق با محیط های گوناگون برای انجام فعالیت بدنی


. درگیر کردن فرزندان شان در فعالیت های درون منزل از قبیل کار در باغچه، شستن ماشین یا تمیز کردن خانه


 پیاده روی در مسافت های کوتاه به جای استفاده از ماشین.


. محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و سایر کارهای بی تحرک از قبیل بازی های کامپیوتری به کمتر از 2 ساعت در روز. زمان تماشای تلویزیون را به برنامه هایی که همه اعضای خانواده تمایل به تماشای آن دارند، محدود و با پایان برنامه، تلویزیون را خاموش کنید


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 25 مهر 1392
آخرین پست ها