تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - شیوع اضطراب امتحان
پنجشنبه 30 آبان 1392  08:56 ق.ظ

در مورد شیوع سنی و كلاسی اضطراب امتحان باید گفت كه با زیاد شدن سن و بالا رفتن پایه تحصیلی اضطراب امتحان افزایش می یابد و به نظر می رسد اضطراب امتحان بین سنین 10 تا 11 سالگی شكل گرفته و ثبات پیدا می كند.و تا بزرگسالی ادامه می یابد . به نظر می رسد دختران بیش از پسران اضطراب امتحان را تجربه می كنند . تفاوتهای جنسیتی در اضطراب به خوبی با نقش پذیری جنسیتی تبیین می شود . زیرا دردختران ،تشویق به پذیرش اضطراب و قبول آن به عنوان یك ویژگی زنانه دیده می شود و آن را ویژگی زنانه ادراك می كنند . و یا به عبارتی دختران یادمی گیرند كه به هنگام اضطراب به طور منفعلانه تسلیم شوند. در حالیكه پسران ،درمورد پذیرش اضطراب دفاعی برخورد كرده ، آن را تهدیدی برای احساس مردانگی خود به حساب می آورند . پسران می آموزند كه با اضطراب كنار آمده و یا آن را انكار كنندو یا راههایی برای مقابله و تسلط بر آن پیدا كنند.

 موریز و همكاران او میزان شیوع اضطراب امتحان را بین 10 تا 30 درصد همه دانش آموزان ذكر كرده است.

 سبب شناسی اضطراب امتحان

       در سبب شناسی اضطراب امتحان می توان نقش سه عامل شخصیتی ، خانوادگی و آموزشگاهی در ایجاد و   شدت اضطراب اشاره كرد.

1- عوامل شخصیتی : در بین این عوامل می توان به اضطراب عمومی ، عزت نفس پایین ، استناد درونی  شكستها، خود كفایتی پایین ، الگوی رفتاری تیپ A ( كمال گرا ) هوش متوسط و كم بودن انگیزه موفقیت اشاره كرد .

2- عوامل خانوادگی : توجه بیشتر خانواده ها به وضع درسی بدون توجه به راه ورسم توجه صحیح، چه بسا همین توجه زیاد می تواند عامل ایجاد اضطراب امتحان شود. بنابراین انتظارات نامعقول و بیش از حد توان افراد ، می تواند در آنان ایجاد اضطراب كند. طبق اصل پیتر  Peter افراد تا حدی كه صلاحیت دارند می توانند از پیشرفتهای اجتماعی بهره جویند.

به جز انتظارات بیش از حد والدین ، الگوهای خشك و غیر قابل انعطاف فرزند پروری ، تنبیه و سرزنش ، عدم ارائه تشویق و تقویت و وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین نیز در بین عوامل خانوادگی با اضطراب امتحان همبستگی دارند.

3- عوامل آموزشگاهی : این عوامل مربوط به محیط مدرسه و دانشگاه و موقعیت امتحان است كه در این رابطه می توان به انتظارات نابجای استاد و معلم ، دروس و امتحانات مشكل ، مراقبین امتحان ، محدودیت زمانی در جلسه امتحان ، محیط نا مناسب امتحان و وجود عوامل مزاحم مثل سروصدا ، نور و تهویه نا مناسب اشاره نمود.

به نظر می رسد هنگامی كه اضطراب از حد معینی افزایش یابد باعث كاهش عملكرد فرد شود در حالی كه اضطراب خفیف یا مقطعی ممكن است موجب افزایش كار و فعالیت شود.

 


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها