تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - آموزش احساس مسئولیت
پنجشنبه 24 بهمن 1392  09:08 ق.ظ

شاید یكی از جامع‌ترین اهداف آموزش و پرورش در هر جامعه این باشد كه به دانش‌آموزان آموزش داده شود كه مسئولیت اعمال خود را بپذیرند. زیرا جامعه‌ای كه ما در آن زندگی می‌كنیم، انتظار دارد كه مدارس، همان طور كه خواندن، نوشتن و حل مسائل را به افراد آموزش می‌دهند،‌ مسئولیت‌پذیری را نیز به آنها بیاموزند تا به شهروندانی مسئولیت‌پذیر تبدیل شوند. مسئولیت‌پذیری با مفهومی كه منبع كنترل به ادراك فرد از آنچه باعث رفتارش شده است، اشاره دارد.

اگر فرد در یابد كه اعمالش نتیجة عوامل بیرونی است، گفته می‌شود كه او منبع كنترل بیرونی دارد. این نیروهای بیرونی ممكن است مربوط به مراجع قدرت یا وقایع اتفاقی باشد. افرادی كه چنین احساسی دارند، معتقدند كه در آنچه برای آنها اتفاق می‌افتد، نقش كمی دارند. در واقع آنها خود را اسیر شرایط محیط بیرونی می‌كنند.

شخصی كه اعمالش را نتیجة عوامل درونی بداند، دارای منبع كنترل درونی است. چنین افرادی خود را عامل اصلی اتفاقاتی كه برای آنها رخ می‌دهد، می‌دانند. این افراد، به جای این كه خود را اسیر رخدادهای بیرونی بدانند، وقایع بیرونی را حداقل و تا حدی تحت كنترل خود می‌دانند. افراد با منبع كنترل درونی، رفتارشان را منبع و عامل اصلی پاداش‌ها یا تنبیه‌ها می‌دانند؛ خواه اعمالشان به پاداش و تنبیه منجر شود یا نشود. به عبارتی دیگر، افراد با منبع كنترل درونی، نسبت به رفتارشان احساس مسئولیت می‌كنند.

همین‌طور دانش‌آموزان با منبع كنترل درونی، خود و توانایی‌هایشان را برای مقابله با رویدادها باور دارند. آنها باور دارند كه این اعمالشان است كه باعث به وجود آمدن رخدادها می‌شود، نه وقایع تصادفی یا اشخاص صاحب قدرت بنابراین آنها انگیزه بیشتری دارند كه برای رسیدن به اهدافشان رفتار مثبت انجام دهند.‏


  • آخرین ویرایش:-
آخرین پست ها