تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - مطالب مهر 1392
سه شنبه 30 مهر 1392  08:59 ق.ظ

نگرانی‌ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفن‌های همراه بیشتر شده‌است.
این نگرانی‌ها به خاطر این هستند كه تلفن همراه از خود امواج الكترومغناطیسی در مقیاس مایكروویو ساطع می‌كند. مقداری از امواج رادیویی كه توسط گوشی‌های تلفن همراه ساطع می‌شوند جذب بدن انسان می‌شوند؛ مثلا امواج رادیویی كه توسط گوشی‌های جی اس‌ام ساطع می‌شوند، می‌توانند تا ۲ وات قدرت داشته باشند. میزان برونداد امواج گوشی همراه بستگی به استاندارد‌های مخابراتی هر كشور دارد. میزان امواجی كه بدن انسان از گوشی همراه جذب می‌كند، با مقیاس جذب خاص یا «اس‌ای آر» اندازه‌گیری می‌شود.یكی از آثار تشعشعات مایكروویو اثرات گرمایش دیلكتریك است كه در آن هر جسم عایق (مانند بافت موجود زنده) توسط حركت مولكول‌های قطبی كه در میدان الكترومغناطیسی قرار دارند گرم می‌شود. وقتی كه فردی از گوشی همراه استفاده می‌كند، بیشتر اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر او به‌وجود می‌آید و باعث می‌شود كه دمای سر حدود كسری از درجه افزایش پیدا كند. این دما كمتر از گرمایی است كه در اثر تابش مستقیم خورشید به‌وجود می‌آید. در این هنگام، جریان انتقال خون مغز قادر است با بیشتر كردن جریان خون در آن قسمت گرما را به جاهای دیگر منتشر كند. اما قرنیه چشم این سامانه تعدیل‌سازی‌ دما را ندارد و آزمایش تابش ۲ الی ۳ ساعته در چشم‌های خرگوش‌ها در مقیاس اس‌ای آر كه دمایی موضعی ۴۱ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تولید كرده باعث به‌وجود آمدن آب مروارید در آنها شده‌است. البته آب مرواریدهای زود هنگام به خاطر استفاده از گوشی همراه نیست، چون برونداد امواج گوشی‌های همراه پایین‌تر است.گذاشتن گوشی همراه درجیب سیگاری كت باعث ضرر رساندن به قلب می‌شود. قرار دادن آن در جیب سمت راست و بزرگ پایین كت موجب بروز اختلالات یا به قولی سرطان پروستات می‌شود. پیشنهاد می‌شود گوشی همراهتان را در جیب سمت چپ وپایین كت قرار بدهید. البته بهترین كار برای سلامتی این است كه قید داشتن گوشی همراه را بزنید. تحقیقات پزشكان، بار دیگر بر اثرات نامطلوب امواج تلفن همراه بر ایجاد ناباروری در افراد تاكید كرد. بررسی‌های مختلف نشان می‌‌دهد افرادی كه نزدیك امواج موبایل قرار دارند به‌خصوص اگر موبایل نزدیك دستگاه تناسلی قرار گرفته باشد، تاثیر امواج آن روی اسپرم و تخمك بیشتر بوده و میزان ناباروری در این قبیل افراد افزایش می‌یابد.


  • آخرین ویرایش:سه شنبه 30 مهر 1392

با ورزش نمره هایم را 20 می کنم

همکاران گیه ر در دانشگاه کارولینای شمالی تصمیم گرفتند، تحقیقی را در مدارس ابتدایی انجام دهند. آن ها 40 دقیقه فعالیت فیزیکی روزانه را که شامل آموزش در سطوح مختلف بود را در برنامه کودکان گنجاندند. وقتی نتایج نمرات دانش آموزان اعلام شد بسیاری از آن ها نسبت به ترم قبل عملکرد بهتری داشتند اما حتی اگر ورزش از نظر درسی کمکی به دانش آموزان نکند همچنان مقوله مهمی به حساب می آید.گیه ر می گوید: «ورزش فواید زیادی از جمله کاهش چاقی، دیابت کودکان و بهبود عملکرد قلبی عروقی را به همراه دارد.» در حال حاضر کودکان تمام اوقات فراغت شان را با تکنولوژی های روز و بازی های ویدئویی پر می کنند و مسئله مهم آن است که مغز ما با تکنولوژی ذهنی طراحی نشده است بلکه با فعالیت بدنی طراحی شده و کودکان باید از این توانایی استفاده کنند چون در غیر این صورت آن را از دست می دهند.

روزی یک ساعت ورزش

برخی از تحقیقات نشان می دهد مهارت های تمرکز، حافظه، اعتماد به نفس، عزت نفس و مهارت های کلامی از جمله پیشرفت های ذکر شده در دانش آموزانی است که در مدرسه فعالیت بدنی داشته اند. محققان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها اعلام کردند کادر مدرسه، مدیران و معلمان می توانند مطمئن باشند که افزایش زمان فعالیت فیزیکی در مدارس نمی تواند تاثیر منفی بر عملکرد درسی کودکان داشته و حتی ممکن است تاثیر مثبتی هم به همراه داشته باشد.

پژوهشگران می گویند، به مطالعه های بیشتری نیاز است تا دریابیم چه میزان ورزش تاثیرهای مثبت بر یادگیری دارد اما توصیه می کنند کودکان و نوجوانان هر روز به مدت یک ساعت یا بیشتر فعالیت های فیزیکی داشته باشند. دکتر دیوید گیه ر، مدیر پزشکی ورزشی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی می گوید: «تمرکز بر نمرات دانش آموزان و عملکرد هر چه بهتر آن ها تاثیر دارد، پژوهشگران سعی دارند همه امکانات لازم برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کنند در حالی که اگر فعالیت های ذهنی با فعالیت های فیزیکی همراه باشد کودکان می توانند از فواید هر 2بهره مند شوند

ورزش صبحگاهی فراموش نشود

مسئولان مدارس با توجه به چند نکته به راحتی می توانند شرایط مناسبی را برای بازی و فعالیت کودکان و نوجوانان فراهم کنند. یکی از بهترین موقعیت ها برای ورزش و فعالیت بدنی دانش آموزان برنامه صبحگاهی است. این زمان اوج انرژی کودکان است و می تواند آن ها را برای حضور در مدرسه آماده کند. ورزش صبحگاهی در تقویت احساسات، صداقت، آرامش و کاهش فشارهای روانی دانش آموزان نقش بسزایی دارد. با سازماندهی مناسب ورزش صبحگاهی در مدارس، می توان دانش آموزان را با روحیه ای مناسب سرکلاس فرستاد و آن ها را حتی برای لحظات بعد از کلاس، از نظر روحی روانی تقویت کرد. انجام برنامه ریزی درست در زنگ تفریح هم از مقررات دست و پاگیر جلوگیری می کند و هم به آن ها اجازه می دهد فعالیت فیزیکی شان را متوقف نکنند، همچنان که تنوع در انتخاب نوع ورزش دانش آموزان را به ورزش ترغیب می کند.

یکی از بهترین موقعیت ها برای ورزش و فعالیت بدنی دانش موزان برنامه صبحگاهی است. این زمان اوج انرژی کودکان است و می تواند ن ها را برای حضور در مدرسه ماده کند. ورزش صبحگاهی در تقویت احساسات، صداقت، رامش و کاهش فشارهای روانی دانش موزان نقش بسزایی دارد

پدر و مادرها در نقش مشوق ورزشی

والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه ها به فعالیت بدنی ایفا می کنند. تحقیقات نشان می دهد شرکت کردن والدین در فعالیت های بدنی می تواند سبب افزایش حضور فرزندان در این فعالیت ها شود. والدین می توانند با دستورالعمل های زیر الگوهای مطلوبی برای فرزندان باشند


 شرکت منظم و مستمر در فعالیت های بدنی.


 اختیار دادن به فرزندان شان برای انتخاب ورزشی که به آن علاقه مند هستند.


 کمک به درک تفاوت های فرم بدن و میزان توانایی.


.کمک به فرزندان شان به منظور توسعه مهارت ها و راهبردها در تطبیق با محیط های گوناگون برای انجام فعالیت بدنی


. درگیر کردن فرزندان شان در فعالیت های درون منزل از قبیل کار در باغچه، شستن ماشین یا تمیز کردن خانه


 پیاده روی در مسافت های کوتاه به جای استفاده از ماشین.


. محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و سایر کارهای بی تحرک از قبیل بازی های کامپیوتری به کمتر از 2 ساعت در روز. زمان تماشای تلویزیون را به برنامه هایی که همه اعضای خانواده تمایل به تماشای آن دارند، محدود و با پایان برنامه، تلویزیون را خاموش کنید


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 25 مهر 1392



در حال حاضر با توجه به آمدن تکنولوژی های جدید کامپیوتری و در نتیجه سرگرم شدن هر چه بیشتر کودکان با این وسایل، فعالیت بدنی کودکان کاهش چشمگیری پیدا کرده است. از سوی دیگر مربیان مدارس نیز نسبت به ورزش و لزوم بازی و تحرک کودکان بی تفاوت شده اند و زنگ ورزش به زنگی برای جبران عقب ماندگی های درسی تبدیل شده است. برخی اوقات هم در برخی مدارس به بهانه اتلاف وقت، زنگ ورزش حذف می شود. این در حالی است که کودکان برای رشد جسمی و ذهنی به ورزش نیاز دارند و کاهش فعالیت بدنی باعث ایجاد اختلالاتی مانند اضافه وزن و چاقی، بی خوابی، هیجان و استرس، رشد نامتعادل و نامناسب اندام ها، اختلال در دستگاه های بدن و... می شود. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت از 30 سال پیش تاکنون به دلیل بی توجهی به اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در کودکان میزان اضافه وزن در آن ها 3 برابر و میزان ابتلای آن ها به دیابت نوع 2که ناشی از اضافه وزن است 2برابر شده است. کودکان ذاتا فعالیت کردن را دوست دارند و تبدیل فعالیت های بدنی به یک عادت برای آن ها نه تنها سرگرم کننده است بلکه سلامت شان را به همراه دارد. برای رشد سالم کودکان باید به فعالیت بدنی آن ها اهمیت دهید. کافی است به تحقیقات مختلفی که در این زمینه انجام شده توجه کنید تا به نقش فعالیت بدنی حتی در بهبود نمرات کودکان پی ببرید.

ورزش سلول عصبی جدید ایجاد می کند

در حالی که فعالیت فیزیکی به عنوان عاملی برای بهبود آمادگی جسمانی کودکان و پایین آوردن خطر ابتلا به چاقی مطرح است، تحقیقات جدید نشان می دهد، همین ورزش و فعالیت فیزیکی می تواند به عملکرد بهتر کودکان در مدرسه نیز کمک کند.

نتایج یکسری پژوهش ها زمانی منتشر شد که بسیاری از سیستم های مدارس به منظور صرفه جویی در هزینه ها درصدد کاهش یا حذف برنامه های ورزشی و تربیت بدنی هستند. پزشکان امیدوار هستند که این یافته های تازه بار دیگر بر ورزش تاکید داشته باشدو مسئولان مدارس را وادار به توجه بیشتر به این مبحث درسی و البته تندرستی کند

محققان هلندی 14 پژوهش از نقاط مختلف دنیا را که به بررسی رابطه بین فعالیت فیزیکی و عملکرد تحصیلی کودکان مربوط می شد، مطالعه کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که رابطه مثبت معنی داری بین این 2 مقوله وجود دارد. این تحقیق در مجله پزشکی کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

در حالی که آن ها نتوانستند دلیل این که چرا بین این 2 موضوع رابطه ای وجود دارد بررسی کنند، با استناد به پژوهش های قبلی اعلام کردند که به نظر می رسد فعالیت بدنی منظم باید به عملکرد بهتر مغز مرتبط باشد. تاثیر این فعالیت ها بر مغز می تواند شامل عوامل مختلفی باشد از جمله این که موجب افزایش جریان خون و اکسیژن در مغز شده و همچنین سطوح مواد شیمیایی در مغز بالاتر رفته و همین موجب بهبود خلق و خو می شود و علاوه بر آن، در همان زمان باعث ایجاد سلول های عصبی جدید و انعطاف پذیری محل تماس 2 عصب می شود.

تحقیقات می گوید ورزش را حذف نکنید

نتایج یکسری پژوهش ها زمانی منتشر شد که بسیاری از سیستم های مدارس به منظور صرفه جویی در هزینه ها درصدد کاهش یا حذف برنامه های ورزشی و تربیت بدنی هستند. پزشکان امیدوار هستند که این یافته های تازه بار دیگر بر ورزش تاکید داشته باشدو مسئولان مدارس را وادار به توجه بیشتر به این مبحث درسی و البته تندرستی کند.

دکتر اندرو ایدزمن از مرکز پزشکی استیون و الکساندرا کوهن اظهار نظر کرد که آنچه ما نمی توانیم به آن ادامه دهیم این است که فعالیت های جسمی را در برنامه کودکان دبستانی کم کنیم، با این گمان که این کار وضعیت آموزشی آن ها را بهبود می دهد. زیرا در واقع این کار ممکن است نتیجه عکس برای ما داشته باشد. مسئولان مدارس فکر می کنند فعالیت های بدنی در مدارس می تواند مخل عملکرد تحصیلی مناسب شود. علاوه بر آخرین بررسی تحقیقات، پژوهشی که در سال 2010 توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها روی 50 مطالعه انجام شده نشان می دهد؛ بیش از نیمی از آن ها ارتباط مثبت فعالیت بدنی از جمله آموزش های ورزشی، زنگ تفریح و فعالیت های فوق برنامه را با عملکرد درسی بهتر نشان می دهد و در حدود نیمی از بررسی ها هیچ تاثیری را نشان نداد


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 25 مهر 1392

بازی یکی از مهمترین موضوع های تربیتی است که درسالهای اخیر توجه بسیاری از روانشناسان و علمای تعلیم وتربیت را بخود جلب کرده است.

امروزه بازی مخصوصاً برای کودکان، اهمیت قابل ملاحظه ای دارد. تحقیقات جدید نشان داده است که بازی تاثیر بسیاری دررشد بدنی وذهنی کودکان دارد.انسان بوسیله ی حواس می تواند بازیهای خارج از خود رابطه ایجاد نماید. بازی که در افراد آدمی خیلی زود شروع میشود. بازی کمک می کند، تادستگاه عصبی کودک رشد کرده. عواطف ذهن او پرورش یابد. کودک بهتر می تواند با دنیای خارج خود رابطه ایجاد نموده، وبا جامعه هم آهنگ شود.اسباب بازیهای گوناگون می توانند، برای تربیت وپرورش حواس کمک موثری باشند. تجارب اولیه کودک از اسباب بازیها و وسائلی ازآن قبیل سرچشمه می گیرند. محیطی که بازی درآن انجام می شود، بایدحتی المقدرمطبوع ودلکش باشد. تاکودک بتواند، به آزادی درآن بازی کند.

بازی به کودک فرصت میدهد با شناخت جهان خارج از خود وانطباق آن با جهان درونی (خود) نایل آید. بازی اولین قدم برای کشف کردن وشناختن اشیاء است. نوع بازی کودکان به عواملی نظیر سن ، هوش ، سلامتی جسمی، رشد، جامعه و محیط بستگی دارد.

بازی یکی از لازمه های اولیه رشد جسمانی سالم دردوران کودکی است. بازی می تواند، نقش بسیار مثبتی در رشد روانی، هیجانی وبهزیستی کودک داشته باشد. به طور مثال، کنجکاور شدید کودک، میتواند از طریق بازی ارضا شودوفرصتی مناسب به اوبدهد تاهوش خودرا تقویت نماید و موجب رشد وشکوفایی شخصیت کودک گردد.

بازی نقش آموزشی دارد ومیتواند به کودک کمک کند تاموفق شود کارهایی که در شرایط عادی برای او لذت بخش نیست. ازطریق بازی بیاموزد. بازی به کودک فرصت می دهد که به نحوی ناتوانی خودرا مورد تطابق بامعیارهای بزرگسالان واحساس بی لیاقتی ناشی از آن را جبران کنند. آنها غالباً دربازی میتوانند موفق شوند واین امر، مفهوم مثبت وسالمی از خودبه آنها می دهد که بسیار مهم است.

بازی های دسته جمعی، درهمه سنین می تواند، درانسان شور وشوق ایجاد نماید. کودکان کمترازشش سال، احتمالاً نیاز یا توانایی ناچیزی به فعالیتهای رقابت آمیز دارند در نتیجه نباید او را عجولانه درچنین موقعیت هایی قرار دارد.کودک دربازی می تواند فرصتی پیدا کندتااز قوه تخیل خود استفاده نماید. کودک از اعمال بزرگترهای خود مشتاقانه تقلید می کند ودربازی در نقش ایفا میکند.


  • آخرین ویرایش:-
شنبه 13 مهر 1392  12:53 ب.ظ

هوش و استعداد در رابطه مستقیم با تغذیه فرد است . در کودکان کم وزن به علت تأمین نکردن حداقل نیازهای انرژی روزانه کودک اوّلین شاخص در کاهش وزن و کاهش رشد قد خودنمایی می کند . این بدان معناست که سطح سلولی بدن به علت دریافت نکردن مواد غذایی نتوانسته به رشد و تکثیر خود ادامه دهد . تغذیه صحیح نه تنها سبب رشد جسمی و روانی دانش آموزان می شود که موجب افزایش بهره هوشی آنها نیز می شود . کودکی که از نظر بدنی ضعیف خواهد بود و نمی توان انتظار داشت که از مدرسه به طور کامل بهره مند شود . بررسی ها نشان داده که در کشورهای در حال توسعه مانند هندوستان ، بیماریهای تغذیه ای و به خصوص آن گروه که با کمبود ویتامین های C , A   ****** ، کلسیم و آهن مرتبط هستند بسیار شایع است .

ارتباط تغذیه و یادگیری

سال هایی که کودک در مدارس ابتدایی می گذراند ، از نظر تغذیه ای دوره مهمی است . زیرا رشد کودک ها در این سنین ادامه دارد . اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سال های اولیه زندگی است ولی باید توجه داشت که هر مرحله از رشد متکی به روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تأثیر قرار می دهد . در اصل دانش آموزان به سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده در طول روز نیاز دارند و باید از کلیه گروههای غذایی شامل شیر ، لبنیات ، گوشت ، حبوبات ، سبزی ها و میوه ها و گروه نان و غلات مصرف کند و به تعادل و توجه به تنوع غذایی در این سنین توجه شود . به علت کمبود منابع مالی در کشورهای در حال توسعه  ، توصیه می شود که غذای نیمروز مدرسه حداقل   کاری و یک دوم پروتئین مورد نیاز کودک را داشته باشد .

میان وعده های مناسب و مغذی نیز بسیار اهمیت دارد زیرا در ساعات آخر مدرسه کودکان ممکن است گرسنه شوند و این گرسنگی نشستن سر کلاس را برای آنان غیرقابل تحمل می کند . وعده غذایی صبحانه نقش مؤثری در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد و به دنبال ناشتا بودن در طول شب اگر دانش آموز صبحانه نخورد ، به دلیل پایین افتادن قند خون ، توانایی لازم را برای یادگیری در مدرسه را نخواهد داشت . هر صبحانه باید حاوی یک لیوان شیر یا 30 گرم پنیر یا یک عدد تخم مرغ به همراه یک لقمه نان باشد .

دانش آموزانی که صبحانه کافی نمی خورند کم دقت ، خسته ، بی حوصله اند و نمی توانند کمبود انرژی ، ویتامین و املاح معدنی را با خوردن وعده های دیگر جبران کنند . بنابراین مادران باید وظیفه ی خود بدانند که هر روز صبح ، صبحانه کودک خود را قبل از اینکه به مدرسه برود ، آماده کنند . غذاهای حاوی پروتئین میزان یادگیری را افزایش می دهند . آنها هم چنین ابزاری لازم برای ارتباط میان سلول های مغز را فراهم می کنند . از سوی دیگر ، کربوهیدرات ها انرژی بخش هستند . اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافی مصرف شوند موجب خواب آلودگی می شوند . کمبود اسیدهای چرب ضروری موجب آلرژی و مشکلات یادگیری شامل کم توجهی و اختلالات بیش فعالی می شود .


  • آخرین ویرایش:شنبه 13 مهر 1392
آخرین پست ها