تبلیغات
معاونت پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه - مطالب آذر 1392

یکی از مهم ترین مشکلات تغذیه ای که از عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی است ، تغذیه نامتعادل است . بنابراین تغذیه متعادل و متنوع یکی از موثرترین راه کارها در این خصوص محسوب می شود . تعادل به معنی استفاده از گروه های چهارگانه اصلی مواد غذایی مطابق با مقادیر توصیه شده هرم راهنمای غذایی است . به این صورت که در هر و عده غذایی اصلی سه گروه از چهار گروه اصلی غذایی گنجانده شود . و هیچیک از گروه های مواد غذایی آن قدر مورد استفاده قرار نگیرد که مانع از مورد استفاده قرار گرفتن سایر گروه ها شود . منظور از تنوع ، استفاده از انواع مواد غذایی موجود در گروه های غذایی است .

­­­ گروه متفرقه وجود دارد که شامل انواع چربی ها ، سس ها ، انواع شیرینی ها ، قند و شکر ، نوشابه های گازدار و ... می باشند . توصیه می شود افراد بزرگسال در برنامه غذایی روزانه از این گروه کمتر مصرف کنند .

*کنترل میزان چربی های موجود در خون

چربی ها و روغن ها از مهم ترین اجزای غذای انسان به شمار می روند و در تمام سلول ها و بافت های بدن انسان وجود دارند.

 چربی ها دارای نقش های متعددی از جمله موارد زیر هستند :

1 منبع مهم انرژی هستند به طوری که یک گرم چربی یا روغن حدود 9 کیلو کالری انرژی تولید می کند.

2 ارزش سیر كنندگی دارند .

3 حامل ویتامین های محلول در چربی ( ویتامین های A ،  D،K  ) هستند .

4 منبع اسیدهای چرب ضروری در بدن می باشند . که این چربی ها به دلیل آن که بدن انسان قادر به ساخت آن ها نیست ضروری تلقی شده و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسد که شامل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد .

5 چربی ها پیش ساز برخی موادی هستند كه در انتقال پیام عصبی ، تنظیم فشار خون و ... نقش دارند .

6 چربی ها به غذا طعم و مزه می دهد .

اگر چه چربی ها دارای نقش ها و فواید اشاره شده هستند اما مضراتی نیز دارند ، از جمله این که مصرف بیش از حد نیاز آن ها و عدم توجه به نوع روغن مصرفی با توجه به نوع طبخ ، سبب افزایش کلسترول خون، اضافه وزن ، چاقی و افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی ، سرطان و... می شود .  بنابراین ضمن تاکید بر این که چربی ها و روغن ها نباید به طور مطلق از برنامه غذایی حذف شوند باید توجه داشت که مصرف آنها باید محدود و حساب شده باشد.


  • آخرین ویرایش:یکشنبه 24 آذر 1392
شنبه 16 آذر 1392  08:13 ق.ظ

یک مدیر آموزشی خلاّق و اثربخش کسی است که:

1.      باعث بروز و توسعه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان و معلمان گردد .

2.      به بهبود و کیفیت کار آموزش معلمان کمک کند .

3.      فرصت های بهتری را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان فراهم آورد .

4.      وضعیت آموختن دانش آموزان را بهبود بخشد .

5.      به معلمان ، آزادی اندیشه و عمل و فرصت توسعه برنامه هایشان را بدهد .

6.      زمینه بروز استعدادهای معلمان و دانش آموزان را فراهم آورد .

7.      بهترین شرایط ممکن را برای کار در مدرسه ایجاد کند .

8.      برای بهبود کار و عملکرد خود از انتقادات و پیشنهادات دیگران استفاده کند .

9.      جدیدترین و مفیدترین وسایل کار را در اختیار معلمان قرار دهد .

10.  به معلمان و دانش آموزان مشتاق و علاقمند باشد .

  هدف و ضرورت ارزشیابی این است که:

 1.      میزان تحقق هدف را مشخص کند .

2.      مشکلات را تشخیص دهد .

3.      قوت و ضعف را نشان دهد .

4.      زمینه را برای تجدید نظر فراهم کند .

5.      نیاز های آتی را پیش بینی نماید .

6.      به مقایسه بپردازد .

7.      مشارکت افراد ذینفع را ایجاد کند .

8.      برای استفاده کنندگان از برنامه، باز خورد مناسب فراهم کند .

9.      ابزار نظارت و هدایت باشد .

10.  مقاومت در مقابل تغییرات را به فعالیت مولد، بهره‌ور و مثبت تبدیل کند .

 مهمترین فرایند در درون مدرسه

مراسم آغازین ( صبحگاه ظهرگاه )

در هر روز از سال تحصیلی مراسم آغازین روزانه بخشی از زمان مدرسه را به خود اختصاص میدهد. بهبود و ارتقاء سطح کیفی این مراسم میتواند در فعالیت های بعدی دانش آموزان بسیار موثر و مفید واقع شود. مراسم آغازین با اهداف ذیل مد نظر میباشد :

1-   کاهش اضطراب و نگرانیهای روزمره دانش آموزان

2-   ایجاد انگیزه و امید در دانش آموزان و تشویق و ترغیب آنها به تلاش و کوشش بیشتر در نیل به موفقیت

3-   اطلاع رسانی در زمینه های مرتبط و متناسب با مدرسه و دانش آموزان

رعایت تنوع در مراسم آغازین و پرهیز از برنامه های تکراری و خسته کننده در هر روز از اصول بسیار مهمی است که تحقق اهداف مورد نظر وابسته به آن است.


  • آخرین ویرایش:شنبه 16 آذر 1392
آخرین پست ها